TRÀMIT D'INFORMACIÓ PÚBLICA DEL PLA TERRITORIAL
PARCIAL DE LA REGIÓ METROPOLITANA DE BARCELONA
AL·LEGACIÓ EN PRO D'UN NOU MODEL TERRITORIAL I DE DEFENSA
DE L’ESPAI AGROFORESTAL DE GALLECS I LA SEVA RODALIA
L'associació Cànem, En Lluita i Aleix Bombilà com
a membres de la Plataforma per a la Defensa de Gallecs, assabentats
de la informació pública del Pla Territorial Parcial de
la Regió Metropolitana de Barcelona (PTMB), anunci publicat el
passat 2 de juny de 2009 al DOGC número 5391, i en base a la
llei 30/1992 LRJAPiPAC compareixem en l’expedient del PTMB i demanem
que se'ns tingui per interessats.
Fem entrega de les alegacions definitives, complementant la informació
que ja es va entregar el 24 de juliol del 2009 amb la incorporació
d’un plànol on es remarquen les zones d’intervenció
i un annex sobre la situació de les aus del territori afectat
pel citat PTMB.
EXPOSEM:
1.- El PTMB té
com a objectiu definit la priorització el transport col·lectiu
i, alhora i contradictòriament, assigna a la xarxa viària
d'escala metropolitana el paper ordenador dels assentaments urbans i
trames perifèriques (article 1.4.f). A l'àmbit del Vallès
la xarxa viària no ha de ser l'element ordenador: en tot cas
ho és la matriu d'espais agronaturals, i subsidiàriament
el transport col·lectiu. El veritable desllorigador dels problemes
de mobilitat al Vallès és l'estructuració del transport
col·lectiu en xarxa (intercanviadors entre línies existents
i futures), una modernitzada xarxa viària secundària i,
sobretot, la dotació d'un sistema de transport col·lectiu
al corredor AP-7/A-7/B30. A l'estat li pertoca dotar aquest corredor,
que ha d'estar mallat en transport col·lectiu i amb la xarxa
viària, mentre que a la Generalitat li correspon la dotació
de la resta de xarxa.
Tot i que en el propi document del PTMB, en el punt 5.10 diu: “cal
que el disseny i el dimensionat de la xarxa viària tingui en
compte el paper que en el futur jugarà la xarxa ferroviària
i els serveis d’autobús, [...], amb l’objectiu d’arribar
a un repartiment modal més decantat cap al transport col·lectiu”
i “cal, finalment, que les actuacions proposades en la xarxa viària
s’adiguin amb les previsions de desenvolupament dels sistema d’assentaments
i amb el sistema d’espais oberts”, ha previst una sèrie
d’infraestructures viàries per l’espai de Gallecs,
com la via Interpolar Sud, de manera totalment oberta, sense especificar
capacitat o si serà segregada o integrada, i amb previsió
d’una bifurcació en direcció al Circuit de Catalunya,
tot just a la cota més elevada i travessant el municipi de Parets
del Vallès pels espais agraris no urbanitzables de la plana del
torrent Merdans o la riera Seca, amb el conseqüent efecte barrera
i de fragmentació dels ja prou malmesos espais agroforestals
del Vallès, malgrat que en el punt 5.1 del PTMB també
diu: “Cal estimular el tractament integrat de les infraestructures
de mobilitat, fomentant la seva agrupació en corredors que permetin
una menor afectació i impacte sobre els espais oberts”
i “Cal enfortir l’estructura i la funcionalitat del conjunt
del sistema d’espais oberts per tal de reduir els riscos naturals
associats a les seves disfuncions i pertorbacions, i potenciar els models
territorials que minimitzin aquests riscos”.
2.- El PTMB ha d'afrontar
la protecció i gestió dels espais agronaturals de la plana
vallesana en la seva integritat desenvolupant la figura d'àmbit
i amb la predeterminació d'implicació de les administracions
locals i supralocals i dels agents actius del territori.
Així doncs, el PTMB en els seus punts 2.1.2 diu “[...],la
fragmentació de les àrees de vegetació natural
és força elevada a tota la regió metropolitana,
[...]l’esmicolament és evident a la resta del territori.
Si es té en compte que aquestes grans àrees poc transformades
mantenen bona part dels principals processos ecològics clau –relacionats
amb el sòl, l’aigua o la biodiversitat, entre d’altres–,
resulta obvi que cal conservar-les i evitar el seu deteriorament.”
I en el 5.1 “Cal preservar i millorar l’estructura i la
funcionalitat dels grans espais poc transformats de la regió,
de manera que constitueixi un veritable sistema d’espais oberts
amb la protecció de nous espais interconnectats al voltant dels
espais protegits per la legislació sectorial. [...] Cal potenciar
la continuïtat dels espais oberts al llarg de les serralades per
tal de protegir els espais d’especial interès per a la
connectivitat i evitar la formació de barreres, i cal establir
connectors a les àrees més transformades (depressió
Prelitoral, valls del Llobregat i Besòs) per tal d’assolir
la continuïtat del conjunt del sistema.”
El fet que, a dia d’avui, l’espai de Gallecs encara no hagi
estat inclòs al PEIN, tot i els treballs del DMAH i el PDU de
Gallecs que així ho recullen, debiliten la protecció de
l’espai, que com es veu reflectit en aquesta proposta de PTMB,
es continua utilitzant com a zona de pas de diferents infraestructures.
3.- Sembla del tot contradictori argumentar en el PTMB la necessitat
de preservar els espais oberts, i en canvi, veure com en els plànols
dels Valors Agraris a tota la Plana del Vallès només hi
figuri l’espai de Gallecs, tot i que en els plànols dels
valors paisatgístics aquest espai romangui estranyament en blanc
(?).
4.- Sobre infraestructures
concretes:
• 4t Cinturó
1) El PTMB contempla la traça d'una via estructurant primària
anomenada Ronda del Vallès, que pretén substituir les
reserves urbanístiques del Ministerio de Fomento per al Quart
Cinturó. La Ronda del Vallès ha estat dissenyada i inclosa
al PTMB sense que la Generalitat hagi acordat amb l'Estat la transferència
de la competència pel Quart Cinturó i els recursos previstos.
Per tant, les propostes gràfiques incloses en els plànols
del PTMB no gaudeixen de la suficient seguretat jurídica exigible
en un instrument de planificació territorial del rang del PTMB
i en desvirtuen les estratègies de desenvolupament definides.
2) El PTMB té
com a objectiu definit la priorització el transport col·lectiu
i, alhora i contradictòriament, assigna a la xarxa viària
d'escala metropolitana el paper ordenador dels assentaments urbans i trames
perifèriques (article 1.4.f). A l'àmbit del Vallès
la xarxa viària no ha de ser l'element ordenador: en tot cas ho
és la matriu d'espais agronaturals, i subsidiàriament el
transport col·lectiu. El veritable desllorigador dels problemes
de mobilitat al Vallès és l'estructuració del transport
col·lectiu en xarxa (intercanviadors entre línies existents
i
futures) i, sobretot, la dotació d'un sistema de transport col·lectiu
al corredor AP-7/A-7/B30. A l'estat li pertoca dotar aquest corredor,
que ha d'estar mallat en transport col·lectiu i amb la xarxa viària,
mentre que a la Generalitat li correspon la dotació de la resta
de xarxa.
3) El PTMB ha d'afrontar
la protecció i gestió dels espais agronaturals de la plana
vallesana en la seva integritat desenvolupant la figura d'àmbit
i amb la predeterminació d'implicació de les administracions
locals i supralocals i dels agents actius del territori.
Demanem:
1) Que la Generalitat
acordi amb l'Estat la transferència de la competència sobre
el Quart Cinturó.
2) Que les propostes
del PTMB sobre l'ordenació dels espais agronaturals i del sistema
de
mobilitat en l'àmbit de l'anomenada Ronda del Vallès es
facin sobre els següents punts:
a) Un model territorial que consolidi la convivència entre sistemes
d'espais naturals (estructurats en xarxa i amb una gestió mancomunada)
i d'espais urbans (complexos i afavoridors de l'autocontenció de
la mobilitat).
c) Correcció del dèficit en la xarxa de mobilitat col·lectiva
i dels punts negres en la xarxa de carreteres.
d) Avaluació de la funcionalitat de la nova xarxa de mobilitat
en funció d'objectius a assolir en eficiència energètica,
fragmentació territorial i preservació dels ecosistemes.
3) Que la linia de tren Sabadell-Granollers, que preveu el seu pas per
l'espai natural, sigui canviada per un nou traçat que passi pel
nuclis poblacionals de Polinyà, Palau de Plegamans, Caldes de Montbui,
Lliçà d'Amunt i Granollers. Aquest nou traçat ha
de servir com a alternativa ecològicament i socialment sostenible
al Quart Cinturó."
• Autopista AP-7
La autopista AP7 és una de les infraestructures viàries
amb major afluència de trànsit rodat de tota Catalunya.
És una carretera de vuit carrils, antiga, planificada i construïda
sense criteris de minimització d'impacte ambiental: al llarg del
seu traçat passa massa a prop de moltes poblacions, altera la morfologia
del territori, amb rases que tallen pel mig qualsevol elevació
de terreny, i donades les poques mesures d'insonorització i cobertura
visual, el seu impacte sonor arriba a quilòmetres de distància
i l'impacte visual, en els trams elevats, sobrepassa el quilòmetre.
Més tard desglossarem
com aquests factors han generat un seguit d'efectes adversos molt acusats
en la zona que ens ocupa (Gallecs, Mollet i Parets). És important
recordar que Gallecs no només és un espai d'alta riquesa
paisatgística i ambiental, també és un poble habitat
per ciutadans i ciutadanes que mereixen tenir reconeguts els mateixos
drets de benestar i salut que a ciutat.
1) En direcció
sud, la AP7 té un evident impacte sonor sobre la població
de Mollet, en especial sobre els barris Can Borrell i Can Pantiquet, essent
una merma per a la qualitat de vida de les persones residents.
2) En direcció
nord, trobem un impacte sonor i visual molt intensos sobre la zona natural
de Gallecs, pendent de ser protegida, així com de la barriada de
l'Eixample de Parets i el barri de Lourdes de Mollet. En l'àrea
més propera a la autopista això suposa una alteració
de primera magnitud sobre el valor paisatgístic de l'espai. Al
nucli poblacional i la zona de poblament dispers de Gallecs, ja més
llunyana, igualment encara hi ha presència auditiva de la autopista,
i visualment es distingeix el tram elevat, cosa que també repercuteix
sobre les condicions de vida de les veïnes i veïns.
3) Al llarg del seu
traçat proper a Gallecs, aquesta via ha suposat un nivell alt de
destrucció de la morfologia original del territori. En concret
parlem de les dues rases que travessen el turó dels Pinetons (àrea
d'uns 600 m. d'amplada, compresa entre les sortides 16 i 17 en sentit
Girona) i el turó del camp de tir de Mollet (àrea de 500m.
d'amplada entre les sortides 15 i 16 en sentit Tarragona). Considerem
negativa una antropització tan acusada de l'ús del territori,
aquests nivells d'alteració desvinculen la població del
seu espai, creen barreres i generen distàncies on tradicionalment
no n'hi havia, això dificulta formes de comunicació i viatge
entre localitats i altres espais que no estiguin connectats per carretera
o ferrocarril. La autopista AP7 suposa un notable perjudici sobre la integració
de Gallecs amb els pobles adjacents, i aquests entre ells mateixos.
4) En la línia
abans comentada d'alteració del terreny, el pas de la autopista
AP7 per darrere el turó dels Pinetons també suposa una secció
infranquejable entre la zona central de Gallecs i la seva part meridional
(aquesta última compresa entre la AP7 al nord, la B-140 al sud,
la C-59 a l'oest i la zona urbana de Mollet a l'est). Ara com ara només
hi ha un pont elevat per on hi poden passar vianants. Per a la connexió
de fluxos genètics de poblacions animals terrestres i vegetals,
aquesta separació significa la isolació total del sector
meridional de Gallecs, la qual cosa implica una degradació de la
riquesa i salut biològica de l'espai, que corre el risc d'esdevenir
erm.
DEMANEM:
Abans que res, la implementació en el PTMB de la proposta de diverses
entitats i ajuntaments vallesans del PAV (Parc Agrícola del Vallès),
per tal de garantir la preservació dels espais agraris de la plana
i dotar-los d’una normativa específica. Veure: http://www.adenc.org/estudis_documents/basespav.pdf
A més a més,
a nivell concret i local enumerarem un seguit de peticions desglossades
per àmbits d'actuació:
1) Al Segment elevat de la AP7.
Per reduir l'impacte sonor de la autopista AP7 en aquest tram, vers l'àrea
de Gallecs, és necessària la instal·lació
de plaques d'insonorització, com les normatives disposen en zones
habitades, tal com les que ja estan instal·lades en direcció
a Mollet.
Pel que fa a minimitzar l'impacte visual d'aquest tram elevat i alhora
contribuir a l'absorció de sorolls, també es fa necessària
la plantació, a l'àrea propera a la autopista en tot l'eix
longitudinal nord, de rengleres d'arbres d'envergadura mitjana a gran,
de fulla perenne i pertanyents a espècies mediterrànies.
2) Als segments “en
rasa” de la AP7.
Per restablir la morfologia inicial del paisatge, s'haurien de reconstruir
els dos turons abans esmentats, amb el soterrament de la autopista que
això comporta. El soterrament d'aquests segments de la via tindria
un efecte contenidor dels sorolls que la autopista allibera que, per bé
que no fos total, tindria beneficiosos efectes sobre els barris de Can
Borrell, Can Pantiquet i Lourdes, de Mollet, el barri de l'Eixample, de
Parets, i sobre el poble i espai agrari i natural de Gallecs.
En el cas de la rasa
del turó dels Pinetons és especialment necessari aquest
soterrament i restabliment del paisatge previ, donat el caràcter
seccionador de l'ecosistema que allí suposa la AP7 (veure annexos
1, 2, 3 i 4). Aquesta mesura tindria un gran valor ambiental i paisatgístic,
en unir Gallecs amb el seu extrem meridional, que al seu torn és
la frontera sud del corredor biològic Gallifa-Gallecs, l'últim
enclavament natural abans d'entrar a l'entramat de carreteres, polígons
i urbanitzacions que el separen de la Serralada de Marina.
Evidentment, la recuperació
d'aquests antics turons ha d'anar lligada a la conservació de l'espai
amb què comuniquen, i això comporta que un cop reconstruïts
només s'hi ha de permetre el trànsit peatonal o de bicicletes,
en cap cas motoritzat.
3) Tenint en compte el nivell d'afectació que ja té atualment
i que mereix mesures correctores, és imprescindible que qualsevol
pla d'ampliació, desdoblament o creació de calçades
laterals s'aturi i deixi de tenir aplicació al tram que afecta
Gallecs.
• Carretera
C-155
1) La reforma de la C-155 respongui a criteris de millora de la connectivitat
dels espais agroforestals que travessa, mantenint la seva capacitat i
secció actual d’un carril per sentit, tot millorant els viaductes
sobre els cursos d’aigua per convertir-los en veritables passos
de fauna, i soterrant els trams de major pendent i pas per zones forestals
per tal que esdevinguin corredors naturals i esmorteeixin al màxim
l’efecte barrera i de fragmentació dels espais oberts (veure
annexos 1, 2, 3 i 4).
2) Alhora, demanem la retirada de la proposta de bifurcació de
la citada via a l’alçada de Lliçà de Vall -
Parets del Vallès en direcció al Circuit de Catalunya, pel
seu nefast efecte de fragmentació i desaparició dels espais
agraris de l’entorn i del propi espai de Gallecs.
3) També demanem que cap reforma de la C-155 impliqui la seva ampliació,
desdoblament o integració d'una via de tren lleuger o d'autobusos
amb plataforma reservada. Gallecs ja es troba sobre-carregat d'infraestructures
que l'envolten com per acelerar la seva degradació amb el pas de
noves i mes àmplies pel seu interior.
• Línia
de tren Sabadell-Granollers
1) Veure apartat 3 del punt anterior.
• Creixements
urbanístics de Palau-solità i Plegamans i de Parets del
Vallès
1) El Pla ha de respondre
als objectius operatius amb nous models de desenvolupament urbanístic
que es fonamentin en la reforma i densificació de les ocupacions
actuals combinades amb la reducció o extinció per eliminar
ocupacions en zones de risc o creació de centralitats compensades
per l'alliberament d'ocupació dispersa. Dit d'una altra manera:
abans que ocupar més territori, endreçar el que tenim, millorar
l'eficiència en el consum d'energia, aigua i en la generació
de residus, i augmentar la complexitat d'usos i aconseguir millors índexs
d'autocontenció. Amb aquests condicionants apriorístics,
el sòl urbanitzable i el sòl de protecció preventiva
han de ser reduïts a la mínima expressió. En tot cas
allò que cal és determinar amb precisió quines han
de ser les noves centralitats (locals i nodals) i quins els àmbits
a extingir.
2) En aquesta nova lectura cal definir uns índex precisos de densitat
mínima d'habitatges per sistemes urbans (mantenint certes diferenciacions
tipològiques pel seu caràcter més rural o metropolità,
de consum i estalvi d'aigua i d'energia, de generació de residus
o d'energia, de repartiment modal de la mobilitat...) que condicionin
la transformació de nou sòl, també clarament identificat,
però amb una superfície molt menor.
3) Aplicació de mesures cautelars com les moratòries urbanístiques
i les suspensions de llicències en els àmbits del Parc Agrícola
del Vallès. L’aplicació d’aquestes mesures cautelars
haurien de formar part d’aquella política urbanística
enèrgica que l’actual Secretari per a la Planificació
Territorial reclamava en el nº22 de la revista Medi ambient, tecnologia
i cultura: “S’han produït així ocupacions de sòl
molt ràpides i elevades, que han malbaratat espais de gran importància
per a creixements futurs i han fragmentat innecessàriament els
espais oberts. Cal assenyalar que aquest procés no era de cap manera
inevitable, fins i tot en un context de desconcentració de la població:
una política urbanística enèrgica que orientés
i compactes els creixements urbans hauria pogut evitar-ho”.
Entre els àmbits on cal aplicar enèrgicament aquestes mesures
cautelars destaquen:
A.- Els situats en l’àmbit del connector ecològic
Selva – Penedès
B.- Els situats en l’àmbit de la Via Verda Tagamanent –
Céllecs
C.- Els situats en l’àmbit de la Vall del Mogent i la xarxa
fluvial del Besòs
D.- Els situats en l’àmbit de la Via Verda St. Llorenç
– Collserola
• L'Eix vertebrador de la Riera de Caldes
1) El Nou Calderí. En una urbanística contemporània,
la reinterpretació del Calderí com a tren lleuger ha de
condicionar l’estructura de la malla industrial de Santa Perpètua
i Palau i la residencial d’aquesta última i Caldes emulant
la ciutat lineal russa. Aquest eix sud nord ha de discórrer pel
carril central de les indústries i virar cap a ponent bordejant
el Centre de Palau fins a trobar el node d’intercanvi del tren circular
del Vallès a Caldes que substituirà l’arcaic Quart
Cinturó. A més, aquest sistema col·lectiu de transport
evitarà el desdoblament de la C-59 i corregirà els errors
comesos en la seva precipitada construcció.
2) La C-59. Aquesta via és un clar exponent de com la manca de
temps i un enfoc purament economicista del projecte comporten infraestructures
invasives. Aprofitant la topografia i amb un curt fals túnel i
el conseqüent moviment de terres, es pot corregir l’impacte
visual i sonor sobre l’espai protegit de Gallecs i alhora donar
continuïtat als camins, masses boscoses i en definitiva, la biodiversitat
de la zona.
Jordi Sanz Vilardell, secretari del Grup ecologista Cànem, amb
núm 18.052 del registre d'entitats de la Generalitat i domicili
a efectes de notificació a Casa Neus s/n 08104 Gallecs.
Aleix Bombilà Murillo 46941478L, en nom de la Plataforma per a
la Defensa de Gallecs.
Guifré Bombilà Murillo 46943235M, en nom de En Lluita, amb
núm. G-83470302.
Gallecs, setembre de 2009
|